​200 jaar fietsen in Nederland

De fiets is bijna niet meer weg te denken uit ons land. We zijn zo afhankelijk van onze fietsen dat we ze voor van alles gebruiken. Maar het is niet gek om te bedenken dat de fiets in een (relatief) korte tijd zo belangrijk geworden is!

Dat de fiets zo populair geworden is is eigenlijk ook niet zo verwonderlijk. Met de Nederlandse dichtbebouwde steden is het natuurlijk makkelijk laveren op de fiets. Veel makkelijker dan met een auto. Waar de fiets in het begin nog echt een loopfiets was is hij nu verworden naar een volwaardig transportmiddel waar wij Nederlanders veel tijd van onze dag op besteden.

(Bron: www.Britannica.com)

In Nijmegen in het fietsmuseum Velorama kun je vele fietsen uit de geschiedenis zien, inclusief de 200 jaar oude loopfiets van Koning Willem II.

De Geschiedenis van Gazelle

Sinds 1892 komen er al fietsen vanuit Dieren Nederland binnen. Waar de fietsen eerst uit Engeland besteld werden kwam de Nederlandse productie snel op gang. In 1902 ging de fietsenhandel in Dieren verder onder de naam Gazelle. Dat is dus meer dan een eeuw lang productie. Geen wonder dat Gazelle zo goed is in het maken van kwalitatief goede fietsen. Maar niet alleen naar de fiets werd rijkhalzend uitgekeken. Ook de stripjes van Piet Pelle waren een groot succes. Deze werden in 1930 zelfs omgezet in filmpjes.

Met 275.000 fietsen per jaar is het niet ondenkbaar dat velen hebben leren fietsen op een Gazelle fiets. In 1992 kreeg Gazelle een grote eer omdat ze het predikaat Koninklijk voor hun naam mochten zetten. Ook in 2015 kregen ze een Koninklijke eer. De nieuwe fabriek werd geopend door Koning Willem Alexander. Aanbiedingsfiets krijgt verzoeken vanuit heel Europa voor de levering van fietsen.

De Geschiedenis van Batavus

Dat naast Gazelle ook Batavus een grote speler in de Nederlandse fietsenmarkt is wisten we al. Maar dat zij ook zo’n lange geschiedenis hebben in Nederland is is natuurlijk ook niet onbekend. 
Batavus begon anders dan je misschien denkt. Als naaimachinewinkel en handel in uurwerken begonnen ze in 1904. In 1906 kwam de eerste fiets en volgde de merknaam Batavus.

De eerste niet geïmporteerde fiets werd in 1917 verkocht en al snel werden de fietsen zeer goed ontvangen. Met een kleine pauze tijdens de oorlog word een hypermoderne fabriek geopend in 1956 waar decennialang fietsen worden gemaakt. En met succes. Naast Gazelle is Batavus één van de meest succesvolle fietsen die niet alleen in Nederland populair zijn maar ver erbuiten.

Sta jij wel eens stil bij de rijke geschiedenis van de fiets?